Jedním z frekventovaných problémů konzultačních firem, který podstatnou měrou přispívá k napjaté atmosféře uvnitř, je situace, kdy jsou projekty v realizaci hodnoceny jako úspěšné nebo neúspěšné podle toho, jak dalece se dokáží realizačními náklady (především pak počtem spotřebovaných realizačních dní) vejít do předem dohodnuté smluvní ceny.
Protože domluva o smluvní ceně obsahuje téměř vždy výpočet, založený na denní sazbě a počtu oceněných takových dní, vzniká iluze, že realizační tým nepracuje dost rychle. Jde přitom o sebeklam.
Dny, které jsou použity při nastavení ceny, nemohou mít signifikantní vztah ke skutečnému počtu dní, za který je projekt možno se standardní firemní výkonností realizovat, neboť:
- jednak chybí příslušná expertíza, na kterou často není při snaze získat zakázku čas
- jednak jde spíš o konstrukci, vysvětlující zákazníku sestavení ceny (s důležitým poselstvím: cena se přepočítá, budou-li zákazníkem požadovány další práce – v tomto smyslu je užitečné pracovat s nízkým počtem dní a vysokými denními sazbami),
- jednak je v mnoha případech nutné respektovat představu o nižší ceně (a tedy i počtu „dní“), kterou diktuje konkurence nebo zákazník. Je plně v kompetenci obchodu, zda takový tlak na cenu bude akceptovat v rámci běžného rizika (případná chyba bude vyvážena jinými úspěchy), nebo jako investici do budoucích možných zisků – v tomto případě je také jeho odpovědností, že v delším časovém horizontu bude taková investice návratná.
Samotný obchod je však
v situaci, kdy pro tento typ rozhodnutí potřebuje určitou oporu, aby se
vyloučily úplná „šlápnutí vedle“. Zde se může objevit další údaj o počtu potřebných
dní realizace, na úrovni hrubého odhadu podle typu zakázky, od kterého se
lze odchýlit jenom v předem stanoveném, i když poměrně širokém pásmu
(např. +- 30 %).
K určitému projektu se tedy postupně může objevit výraz „počet dní“ v několika různých významech. Stanovení způsobu jejich vyčíslení a zařazení povinností a odpovědností (obchodník, zakázková komise, projektový manažer, realizační tým) do celého procesu obchodní zakázky může do značné míry přispět k vytvoření transparentního vnitrofiremního prostředí, v němž odpadne frustrace ze špatně klasifikovaných neúspěchů, které jsou vytýkány osobám bez možnosti příslušnou část procesu jakkoli ovlivnit. Pozor, tato frustrace se fakticky týká jak realizační, tak obchodní část firmy!
- Počet potřebných dní realizace, na úrovni hrubého odhadu. Stanoven ze součtu cen položek, oceněných předem na určité období pevnou částkou. Slouží obchodníkovi k vyloučení možnosti akceptovat cenu hluboko pod (nad?) pravděpodobnými realizačními náklady, které v příslušnou chvíli nemohou být stanoveny ani odpovědně odhadnuty. Příklad: pro každý implementovaný modul je „cenou“ předem stanovená částka v několika úrovních dle velikosti / složitosti zákazníka, vyplývající z dlouhodobé zkušenosti + 10 % bezpečnostní rezerva. Tato částka dělená „veřejně deklarovanou“ cenou za jeden realizační den určuje příslušný počet dní.
- Počet oceněných dní. Pomocný údaj v plné kompetenci obchodníka s možností odchýlit se od (1) max. o 30 %.
- Počet dní, za který je projekt možno se standardní firemní výkonností realizovat. Expertní stanovisko, „výkonová norma“ které bude k dispozici se značným zpožděním, v první verzi nejspíš až po úvodní studii, avšak jistě před zahájením implementace. Může, pro určitý typ projektů, podléhat souhlasu zakázkové komise. Controlling prodejní výkonnosti je založen na porovnání (2) a (3) součtem za všechny projekty v určitém delším období.
- Počet spotřebovaných realizačních dní. Měřená (vykazovaná) hodnota. Controlling realizační výkonnosti je založen na porovnávání (3) a (4) v průběhu a především po ukončení úspěšné implementace každého projektu, musí však být vyloučeny odchylky z jiných příčin, než je nízká výkonnost realizačního týmu (zejména odchylky zaviněné zákazníkem, ať už mohou nebo nemohou být řešeny jako vícepráce).
Žádné komentáře:
Okomentovat
Prosíme o věcnost při komentování příspěvků.