Vzpomínáte si na staré školní fotografie? Nebo fotky ze svateb
a nejrůznějších rodinných událostí? To nejzajímavější přijde, pokud za sebou
seřadíte snímky tak, jak byly pořízeny v jednotlivých letech. Mladí
zestárli a staří… no, prostě neomládli. Ale o to nejde. Vnímáte změnu a současně
vidíte, kdo je právě v jaké kondici. Tetička z druhého kolene, která
trpěla od nepaměti silnou nadváhou, snad konečně zhubla. A její syn ji už
přerůstá. Příbuzní ze Slovenska, pokaždé v dolní řadě. Jsou evidentně
spokojení, daří se jim stále lépe… Jenom
ten Vlado - vypadá, jako že ho vášeň pro destiláty stále neopustila (a kdo by v to
věřil…).
Tak tohle přesně je role účetních výkazů. Nedokáží nahlédnout dovnitř firemních procesů, stejně jako z fotografie
neodhalíte, co komu právě běží hlavou. Ale přesto řeknou mnohé, zvlášť když se
zaměříte na změny mezi jednotlivými
obdobími. Účetní závěrka je tím hlavním vnímaným výstupem z účetní evidence. Pro ty, sledující vaši firmu z povzdáli, také
prakticky jediným, který mohou efektivně využít (porozumět tomu, co se děje
uvnitř, si od nezasvěceného žádá příliš mnoho času). Pro manažery, kteří firmu řídí,
a prakticky každý den ji mají na očích, by však neměla znamenat víc, než snímek
z rodinné oslavy. Tak jako vaše plnoštíhlá teta z něj nebude usuzovat
na úspěch diety, ale raději si každé ráno stoupne na váhu, ani oni by neměli
podceňovat objektivní a soustavné měření relevantních parametrů. I k tomu jim
účetnictví poslouží: je hlavním zdrojem průběžných informací o nákladech,
výnosech, budoucím užitku zadržovaném v majetkových položkách a také o kapitálových
pramenech, kterými jsou financovány. Tato data jsou přesně popsaná a
kontrolovaná, s jasnou odpovědností za formu i obsah. Přestože jsou k dispozici
každý den, pro dnešní „zrychlenou“
dobu často přicházejí pozdě: třeba souhrnný údaj o nákladech na nějakou
činnost nebo útvar nedostanete dříve, než se do evidence dostanou všechny faktury,
které vám externí dodavatelé nejprve musí doručit. Možná se podaří zrychlit
zasílání dokladů v případě jednoho nebo dvou partnerů, ale teprve když
dorazí zúčtování od toho posledního, můžete počítat celkový součet. Na tom bohužel
nic nezmění, ani pokud jste právě
investovali do nového software, jehož poskytovatel vás ujišťuje, že „teď to
konečně bude on-line“.
Tak jako tak, víc než dříve teď musíme hledat další zdroje
informací a také to děláme (denní měření
utilizace, údaje o počtech kliknutí na vaši webovou stránku a mnoho dalších).
Účetnictví však přežívá a přežije v roli zdroje ústředního a pro hospodářskou
agendu nejdůležitějšího. Účetní závěrky a výkazy pak nesmíme podcenit ani z jiné
příčiny: definují určitý dress code, ke všemu s nepříjemnou dlouhodobou pamětí,
zaměřenou na ty, kteří jej někdy porušili. V tom se od skupinových fotografií vlastně
neliší – chudák Vlado, ani nový oblek mu
nepomohl při přijímacím pohovoru, když našel HR manažer někde na Facebooku
nasdílené fotografie z jeho padesátin...
(Úryvek z publikace "Rychlokurz podnikových financí pro manažery a jednatele firem" - vyjde v dubnu 2016. Objednávejte u vydavatele na info@crystalline.cz.)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Prosíme o věcnost při komentování příspěvků.